ممبرین
نوشته شده توسط : سام سنایی

 

فیلتر ممبران چیست , فیلتر ممبرین , ممبران

ممبرین ها بر اساس تحمل در برابر اسید و باز ها، مشکلات میکروبی آب ها ، رنج PH تولید می شوند. رایج ترین مدل ممبرین استفاده شده در ایران برای آب های لب شور

معمولا BW30-4040 , Bw30-400 و برای آب های دریایی SW30-400 , SW30-4040 می باشد.

شرکت آریا عمران عرضه کننده انواع فیلتراسیون دستگاه تصفیه آب صنعتی می باشد برای ارتباط با کارشناسان فروش شرکت آریا عمران با شماره های دفتر تهران : ۰۲۱-۲۶۷۶۰۱۶۹ و ۰۲۱-۲۶۷۶۰۱۷۷ و دفتر کرج : ۰۲۶-۳۴۴۲۲۴۳۴ و ۰۲۶-۳۴۴۷۴۳۷۳ تماس حاصل نمایید.

تحمل فیلترهای ممبرین آب های لب شور مانند BW30-400 عموما شوری آب در بهترین شرایط از ۳۰۰۰ DDM فراتر نمی رود و قرار دادن این فیلتر ها در این رنج TDS آب باعث گرفتگی زودتر فیلترها می شود. برای تصفیه آب ها با شوری بالاتر از مدل SW استفاده می کنند.

ممبرین , فیلتر ممبرین , فیلتراسیون

معمولا در عملکرد معمول فیلتر ممبرین ها، ذرات کلوئیدی و مواد آلی نامحلول و بیولوژیکی بر روی غشا های ، ممبرین رسوب می کنند. رسوبات در حین کار بر روی سطح غشا فیلتر ممبرین ها جمع می شوند تا زمانی که باعث از بین رفتن جریان نفوذ نرمال و معمول آب تولیدی و میزان حذف عادی نمک آب و یا هر دو می شود.

هنگامی که یک یا چند شرایط ذیل محقق شد باید فیلتر ممبرین ها را شست:

  1. افت جریان آب تولیدی عاری بیش از ۱۰%
  2. کاهش دفع نمک تا میزان ۵-۱۰ % در آب فاضلاب
  3. افزایش ۱۵-۱۰ درصدی افت فشار حاصل از اختلاف فشار آب ورودی با آب فاضلاب

۶ مرحله برای شستشو این فیلترها

  1. آماده سازی محلول شستشوی این فیلترها
  2. پمپاژ جریان ضعیف در این فیلترها محلول شستشو گرم شده و میکس شده یا مخلوط شده در محفظه های ممبرین ها باید توجه داشت فشار جریان ضعیف برای جایگزینی آب در جریان تولید از قبل می باشد، لذا باید مقدار فشار حداقلی جریان به اندازه ای باشد تا پس فیلتر ممبرین , ممبرین , آریا عمراناز عبور از فیلترها و افت فشار متحمل شده از خروجی فاضلاب محفظه های ممبرین خارج شود. بهتر ست قبل از شستشو مقدار آب فاضلابدرون محفظه های ممبرین را ابتدا خارج کرده و بعد محلول شستشو را در محفظه های ممبرن جریان دهید.
  3. در هنگام شسشتوی ممبرین ها حتما باید میزان PH را اندازه گرفت.  در صورتی که PH در طی اسید شویی بیش از ۰/۵ واحد افزایش یابد لازم است اسید بیشتری به تزریق مواد شستشوی اضافه کرد. و اگر در زمان شسشتوی با مواد بازی، PH در طی تمیز کردن قلیایی بیش از ۰/۵ واحد کاهش یابد، باید مواد قلیایی بیشتری را به مواد شیمیایی شستشوی اضافه نمود.

ممبرین

مدل ممبرین BW30-400 ساخت شرکت Dow filmtec  یکی از انواع این نوع از فیلتراسیون های تولیدی این شرکت است که برای به دست آوردن بیشترین میزان تولید آب مورد نیاز در طراحی سیستم استفاده می شود.

ممبرین BW30-400 با به دست آوردن بیشترین جریان و بیشترین توانایی دفع یا به اصطلاح ریجکشن می تواند در سیستم تولید بدون کلرینه شدن در روند تولید کمک کند و این یکی از دلایلی است که این ممبرین باعث محبوبیت زیاد و کارایی بهینه در رنج PH  بین ۱۳-۱ نسبت به سایر ممبرین های دستگاه آب شیرین کن یا RO  (اسمز معکوس) دارد. با بیش از یک دهه عملکرد این ممبرین برای تولید کنندگان اثبات شده است که BW30-400 محصولی است که میتواند برای سالها بدون دردسر کار کند.

ممبرین , فیلتر ممبرین , فیلتراسیون

مشخصات کلی ممبرین BW30-400 با پارت نمبر یا شماره سریال ۹۸۶۵۰

  1. سطح فعال یا Active area –  سی و هفت متر مربع
  2. فاصله بین غشا – بیست و هشت میلی متر
  3. رنج تولید در هر شبانه روز برابر با ۴۰ متر مکعب
  4. قدرت دفع یا ریجکشن ۹۹/۵ درصد
  5. کمترین عملکرد در قدرت دفع نمک ۹۹ درصد

این ممبرین در شرایط آزمایش از قرار فشار جریان ۱۵/۵ بار، دمای ۲۵ درجه سانتی گراد ، میزان آب با شوری و یا تی دی اس  ۲۰۰۰  میلی گرم در لیتر و با ۸ PH را به میزان ۱۵ درصد بازدهی (ریکاوری) عملکرد از خود نشان می دهد.

فیلتر ممبرین چیست؟

فیلترهای ممبرین فیلترهایی ساخته شده از چند لایه غشای نیمه تراوا می باشد که به صورت فشرده به دور یک لوله ی پلاستیکی پیچیده شده اند.

غشای نیمه تراوا به صورتی ساخته شده است که فقط ذراتی که در اندازه ۰۰۰۱/۰ میکرون وجود دارند قادر می باشند که از این غشا رد شوند. و همه ی ذراتی که از این سایز در شت تر می باشند در پشت غشا جمع می شوند و به عنوان پساب از سیستم خارج می شوند.

محل قرار گیری این فیلترها خیلی مهم است زیرا طول عمر این فیلترها بستگی به جایگاه آن ها دارد برای بیشتر شدن طول عمر این فیلتراسیون از هوزینگ در دستگاه های آب شیرین کن صنعتی به روش اسمز معکوس استفاده می شود. هوزینگ ها بر اساس دبی آب دارای المان های مختلفی می باشند. هر چقدر که حجم آب ورودی یا همان دبی آب بیشتر باشد از هوزینگی با المان بیشتر استفاده می شود و هر چقدر که حجم آب ورودی کم باشد از هوزینگی با المان کوچکتری استفاده می کنند.

ساخت هوزینگ ها به گونه ای می باشد که دارای یک لوله  ورودی و دو لوله خروجی می باشند که آب خالص از لوله ورودی وارد سیستم می شود و پس از گذر از هوزینگ و چرخیدن بین ممبرین های داخل آن و تصفیه شدنش آب تصفیه شده از یک لوله و پساب از لوله دیگر خارج می شود.

 

 




:: بازدید از این مطلب : 276
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 اسفند 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: